Friday, January 19, 2018

Budget: weekmenu en recepten week 4 2018 *GEWIJZIGD 22-1*


Uit de commentaren die ik op Facebook lees blijkt dat nog steeds niet iedereen mijn blogopzet snapt, of uiteraard gewoon niet leest wat er staat. Daarom wil ik deze week nogmaals aandacht besteden aan het doel van mijn blog en hoe ik dat probeer te bereiken.

Vorig jaar las ik een krantenartikel waar in stond dat het voor mensen heel lastig is om te sparen en te investeren in bulkproducten, omdat er simpelweg niet genoeg geld voor is (zie ook: waarom sparen voor minima lastig is, als reactie op het NIBUD). Dat exacte artikel kan ik helaas niet meer vinden, maar producten in bulk inkopen, zeker als ze in de aanbieding zijn, is inderdaad zeer goedkoop (zie ook mijn algemene budgettips).Echter, wanneer jij niet in 1x zo veel geld uit kunt geven, om er later profijt van te hebben, dan loop je vast. En aangezien sommige mensen hun salaris of uitkering wekelijks krijgen (zie bijvoorbeeld Young Capital uitbetaling), heb ik ervoor gekozen om een wekelijks maximum te kiezen i.p.v. een maandelijks maximum. Dat maximum staat op 20 euro per week.

Bij mijn algemene tips is ook te lezen dat het verstandig kan zijn om te kijken bij een markt of toko. Soms zijn producten daar goedkoper, maar ik wil mijn blog haalbaar maken voor zo veel mogelijk mensen. Daarom heb ik ervoor gekozen om de Jumbo, AH, LIDL, en ALDI als uitgangspunt te nemen. De meeste mensen hebben deze winkels namelijk in de buurt.
Maar mijn tip is: zie je het ergens anders goedkoper, koop het dan zeker daar!

De reden waarom mensen een bepaald budget hebben is erg uiteenlopend (Niemand is veilig voor schulden), maar iedereen is welkom om mijn blog te volgen. Of je nou een student of een minima bent, iemand die in de schulden is gekomen of iemand die genoeg geld heeft, maar graag in andere zaken zou investeren.

Dus wees welkom :-)!
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 

.
Deze week wordt voor mij een drukke week en mijn vriezer begint al aardig vol te raken, daarom heb ik ervoor gekozen om deze week uit te roepen tot gedeeltelijke kliekjesweek. Zeker ook omdat de aanbiedingen komende week weer niet geweldig zijn. Dit geeft tevens ook de ruimte om alvast iets meer te investeren in basisspullen, zoals citroensap en mijn favoriet; mayolijn ^^.

Boodschappenlijstje:
Vandaag kwam ik aan de kassa weer voor een aantal verrassingen te staan. Geen leuke, want de prijzen van een aantal producten bleek duurder dan ik in eerste instantie in mijn lijst had staan. Zo waren de Elstar appels 2,09 euro de kilo i.p.v. 1,99 euro de kilo. Weet iemand toevallig of binnen deze paar weken de fruitprijs al veranderd is of dat franchises onderling andere prijzen hanteren?
Ik heb de boodschappenlijst aangepast. En hierdoor was het mogelijk nog steeds binnen budget te blijven, maar bleef er helaas geen geld meer over om te sparen :(. 

Note: als je een Coop in de buurt hebt, ga daar dan kruimgehakt halen. Dat is 1 euro per pakje!
(Heb je nog wat geld en vriezerruimte over, koop dan nog meer voor in de vriezer. Vivera (blauwe verpakking) is namelijk awesome ^^)

WeekoverzichtBoodschappen wk3 vr-za: Alle boodschappen, behalve acties LIDL en AH vanaf 22-1.
Week 4
Maandag 22-1
Ontbijt: Havermout met rozijnen
Lunch: Rijstsalade
Diner: Hutspot (van de vriezer) met witte bonen in zelfgemaakte tomatensaus
Boodschappen: Acties AH + LIDL

Dinsdag 23-1
Ontbijt: Havermout met rozijnen
Lunch: Rijstsalade
Diner: Spaghetti (van de vriezer)
Boodschappen: geen

Woensdag 24-1
Ontbijt: Brood met hummus en sla
Lunch: Brood met pindakaas en banaan
Diner: Spaghetti (van de vriezer)
Boodschappen:  geen
Donderdag en vrijdag 25&26-1
Ontbijt: Brood met hummus en sla
Lunch: Brood met pindakaas en bosui (ja, je leest het echt goed!)
Diner: Kerrieschotel
Boodschappen vrijdag-zondag: wordt bekend gemaakt in week 5

Zaterdag en zondag 27&28-1
Ontbijt: Havermout met rozijnen
Lunch: Brood met witte bonenspread, komkommer (en mayolijn)
Diner: Zelfgemaakte rösti met zigeunerschnitzel en gekookte broccoli (1 stronk) en sperziebonen (200 gram)


Recepten week 4 2018

Rijstsalade (1 portie)
Ingrediënten
- 60 gram zilvervliesrijst
- 50 gram ijsbergsla/ijsbergsla melange
- 2 lenten/bosuitjes, fijngesneden
- 1/4e komkommer
- 1 tomaat
- Mayolijn
- Mosterd
- Citroensap
- (optioneel: agavesiroop)

Werkwijze
Kook de rijst volgens de aanwijzingen op de verpakking.

Snijd alle groentes en doe daar de dressing onder.
Dressing maak je door mayolijn, mosterd, citroensap (en agavesiroop voor een honing-mosterd-effect) te mengen. De hoeveelheden zijn op gevoel, maar over het algemeen geldt: (agavesiroop < ) citroensap < mosterd < mayolijn. Zie ook: vegan honing-mosterdsaus

Meng nu ook de rijst erbij. Smakelijk!

Witte bonen in zelfgemaakte tomatensaus (1 portie)
Ingrediënten
- 100 gram witte bonen
- Blikje tomatenpuree
- Kruiden
- 1 ui
- 1 knoflookteentje/
- (Olijf)olie


Werkwijze
Snijd de ui en knoflook en fruit die even aan in de pan met wat olie. 

Voeg daarna de tomatenpuree toe en breng met kruiden op smaak.

Voeg de witte bonen toe en warm nog 5 minuten door.
Wordt de saus erg dik, voeg dan wat water toe.

Kerrieschotel (4 porties)
*Maak 125 gram zilvervliesrijst klaar en vries 2 porties saus in voor kliekjesdag*
Volledige recept is afkomstig van de Veganchallenge.
(En goddelijk btw!)

Witte bonenspread (2 porties)
Ingrediënten
- 100 gram witte bonen
- halve eetlepel havermelk
- 1 eetlepel olijfolie
- halve eetlepel citroensap
- Peper
- Zout

Werkwijze
Zie voor de werkwijze het recept HIER

Rösti's
Ingrediënten
- 200 gram kruimige aardappelen (omdat die over zijn gaan we het gewoon proberen!)
- 1 teen knoflook/
- Gedroogde peterselie of andere kruiden

Werkwijze
Zie het recept HIER

No comments:

Post a Comment