Sunday, February 4, 2018

Budget week 6

Vanwege een zeer zieke rat heb ik veel stress en bar weinig tijd gehad om te koken. Vorige week heb ik mijn eigen menu dus niet gevolgd en ook heel veel ongezonde dingen gegeten (en slecht gegeten), waaronder bapao en chips. Hierdoor heb ik van vorige week ook geen foto's. Het gaat nog steeds niet goed met mijn lieve Faye, maar ik wil proberen deze week gezonder te eten.

Gisteren ben ik naar een vriendin in Den Haag gegaan, dus ik zou en moest naar de Haagse markt. Dit is een van de goedkoopste, dan wel niet de goedkoopste, markten van Nederland. Heel veel kramen hebben bakken gevuld met groente of fruit die je voor 1 euro koopt. Zo kocht ik maar liefst 4 gele courgettes voor 1 euro! Mijn vriendin kocht zelfs een best wel grote bak BIOLOGISCHE blauwe bessen voor maar 1 euro. Wauwie! Voor ongeveer 15 euro kocht ik het volgende;
Dus;
- 4 courgettes 1 euro
- 4 paprika's 1 euro
- 3 avocado's 1 euro
- 2 stronken broccoli 1 euro
- Kouseband 1 euro
- bakje okra 1 euro
- hele bak zoete aardappelen voor 1 euro
- paprika en kerrie poeder, 1 euro per stuk. Die van mij zijn bijna op.
- 10 bollen knoflook 1.50 euro
- 3 pruimen
- 5 mango's 1 euro
- shiitake*
- komkommer*
- olijven*

* Shiitake was dubbele hoeveelheid 1 euro. Komkommer 3 voor 1 euro en een heel bakje olijven 2 euro 50. Echter heb ik dit met mijn vriendin gedeeld, omdat ik 3 komkommers te veel vond. De olijven waren het duurste en absoluut niet noodzakelijk, maar we wilden iets om te snoepen hebben :P.

Dat betekent dat er nog 5 euro over is voor o.a. brood/havermout, tomatenpuree, etc.

Wat ik gegeten en gemaakt heb, zal ik op het einde van deze week erbij zetten. Maar dat ik fan ben van de Haagse markt, is een feit dat zeker is!

De totale boodschappen waren als volgt:

Recepten middageten/lunch: 
Afgewisseld met:
- Geroosterd brood met avocado's, gebakken ui en paprikapoeder, peper en zout.
- Brood met pindakaas
- Havermout, verschillende varianten
- Rösti aardappel die ik nog over had
- Mango
- Avondeten waar nog van over was van de dag ervoor, maar niet voldoende om een portie in te vriezen.

Recepten avondeten

Ma en Di; courgettespaghetti (2-3 porties)
Ingrediënten
- 2 (gele) courgettes
- 2 uien
- 1 paprika
- 200 gram witte bonen
- 2-3 tenen knoflook
- 1 wortel (uit vriezer)
- Pak gezeefde tomaten
- Optioneel: shiitake, champignons
- Optioneel: olijven of kappertjes
- Paprikapoeder
- Peterselie
- Basilicum
- Peper
- Zout

Werkwijze
Met de (super goedkope!) hero's kitchen tool kun je heel makkelijk je eigen courgettini kopen. Dit is ook gelijk 3x zo goedkoop dan het in de winkel kopen, dus de aanschafkosten voor dit apparaat heb je zo terug. Maak hiermee dus de courgettini.

Gesneden ui en knoflook even voorbakken en de kruiden erbij doen.

Dan de andere groentes erbij doen en een paar minuten laten baken. De courgettini op het laatst toevoegen en maar kort meebakken, zodat deze knapperig blijft (zo vind ik hem het lekkerst).

Doe de gezeefde tomaat erbij en breng waar nodig de saus nog meer op smaak en laat nog een paar minuten op laag vuur pruttelen.


Woensdag: Chili sin carne (vriezer)

Do en Vr; Groentes en zoete aardappel uit de oven (2 porties)
Ingrediënten
- 2 zoete aardappels
- 250 gram zoete spruitjes
- 1 pastinaak (was ingevroren)
- 1 wortel (was ingevroren)
- 1 paprika
- 1 gele courgette
- 200 gram kikkererwten
- Olijfolie
- Peterselie (gedroogd)
- Paprikapoeder
- Ras el hanout
- Peper
- Zout

Werkwijze
Verwarm de oven voor op 180 graden.

Snijd alle groentes in de juiste grootte. De vorige keer waren mijn groentes niet gaar genoeg, dus ik heb de spruitjes in 4 stukken gesneden, de zoete aardappel in dunne frites en de rest klein.

Gebruik een bakplaat of bij gebrek hiervan een ovenschaal. Leg de groentes samen, de kikkererwten samen en de zoete aardappel samen en besprenkel alles met voldoende olijfolie. Doe overal peper en zout op.

Op de groentes extra veel peterselie doen en een beetje paprikapoeder en Ras el hanout. Bij de kikkererwten een beetje peterselie en veel paprikapoeder. Bij de zoete aardappel alleen Ras el hanout.

Doe 25-30 minuten in de oven. Halverwege even alles omscheppen.

Za en Zo; Okracurry (3-4 porties)
Zie het recept HIER

Foto's van dit recept volgen nog!

Al met al een geslaagde week met aanzienlijk veel groentes en fruit.
Het enige nadeel is wel dat ik 1 mango en 1 avocado heb moeten weggooien, omdat ze echt bruin van binnen waren (1 bruinige avocado heb ik wel opgegeten). De mango rijpt niet zoals ik in Afrika gewend ben helaas. En de avocado, tja, die is gewoon zoals een avocado is haha.
https://tenor.com/view/avocados-ripe-gif-10426919

No comments:

Post a Comment